Muzyka to najlepsze narzędzie do odpowiedniego budowania emocji publiczności podczas eventów. To ona zostaje też najłatwiej zapamiętana i ma kluczowy wpływ na to, jak wspominamy dane wydarzenie.
Premium brzmienie dla premium marek, muzyczne ‘plemiona’ oraz rola muzyki w monetyzacji eventów, a także to, jak cisza potrafi skutecznie wypraszać klientów z lokalu – to tylko część wniosków z panelu dyskusyjnego poświęconego znaczeniu muzyki, który odbył się podczas tegorocznego MP Impact.
Prowadzącą panel: „Jak muzyka napędza event? Emocje, zaangażowanie, wpływ, czyli strategia dźwięku w event marketingu” była Magdalena Kondas z MeetingPlanner. Na wstępie przytoczyła ona szereg danych i wyników badań dowodzących, jak duże znaczenie ma muzyka w budowaniu doświadczenia klienta z marką. Przykładowo 88% proc. ankietowanych uznało, że muzyka poprawia ich nastrój, a porównywalny procent wskazał, że lepiej im się pracuje przy odpowiednio dobranej muzyce.
"Robiliśmy badania wspólnie znaukowcami z Uniwersytetu Warszawskiego, które potwierdziły, że muzyka jest najszybszym kanałem do budowania emocji. Pozwala też ona najszybciej osiągnąć to, co chcemy uzyskać," - mówił Jerzy Łabuda ze Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
"Przykładowo, gdy restauracja chce dać znać gościom, że powinni wyjść, to co robi? Wyłącza muzykę! Podobnie jest z eventami – nie ma eventu bez dobrej muzyki. Odpowiednia muzyka to już połowa sukcesu wydarzenia. A my, jako ZAiKS, zapewniamy narzędzia, by taką odpowiednią muzykę było jak najłatwiej uzyskać," - dodał.

Również Dawid Wojtkiewicz z Endorfina Events przyznał, że tzw. Brand Fit Music - czyli dopasowanie muzyki do marki - to jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych. To właśnie muzyka bowiem kieruje działaniami konsumentów, wpływa na ich nastrój i emocje. Pozwala to zarówno monetyzować event, jak i jest kluczowe w budowaniu doświadczenia uczestników. Przytoczył też badania firmy Soundtrack Your Brand, z których wynika, że to właśnie muzyka jest najlepiej zapamiętywana i najbardziej przyczynia się do budowania wspomnień zdanego wydarzenia.
Z przedmówcami zgodził się też Andrzej Nykowski z Creative Pro, podkreślając, że niezależnie od skali i budżetu wydarzenia, muzyka oddziałuje na publiczność w bardzo podstawowy sposób, pozwalając wzbudzić - lub wygasić - odpowiednie emocje. Zastrzegł jednak, że jest duża różnica między słuchaniem muzyki na festiwalu, wśród innych fanów tego artysty (tj. wraz ze “swoim plemieniem”) a słuchaniem jej na mniejszych eventach.
Paulina Gajzlerowicz z L’Oreal wskazała, jak duże znaczenie w zmianie wizerunku tej firmy, firmy jako kierującej produkty także do młodych, miał projekt festiwalu Maybelline New York Music Stories. Organizacja festiwalu pomogła nie tylko budować obraz marki łączącej makijaż z muzyką, ale też być bliżej klientów i ich emocji. Dlatego coraz więcej marek w takie festiwale inwestuje.
Prelegentka podkreśliła jednak, że muzyka musi być odpowiednio dobrana nie tylko do wizerunku, jaki marka chce budować, oraz jej wartości, ale też do oczekiwań grupy docelowej. A te dwie kategorie czasem się rozbiegają i potrzeba tu szukać kompromisów.
Z kolei Anna Chmielewska z Hongqi wskazała, jak ważna jest muzyka w branży motoryzacyjnej, gdyż klient dość szybko opuści salon, w którym nie słyszy muzyki. Musi być ona jednak dobrana do wizerunku firmy, więc te sprzedające towary luksusowe powinny też zainwestować w utwory znanych artystów, artystów lub udział rozpoznawalnych aktorów w reklamie.
Prowadząca spytała też, czym się kierować przy wybieraniu muzyki na konkretny event. Dawid Wojtkiewicz wskazał, że układając strategię w tym względzie, należy przede wszystkim uwzględnić format wydarzenia i rozpoznać jego grupę docelową (inaczej będzie to wyglądało przy dużych festiwalach dla masowego konsumenta, a inaczej przy mniejszych wydarzeniach B2B). Trzeba też zdecydować, czy celem jest monetyzacja wydarzenia, czy jednak budowanie wizerunku za jego pomocą.
Andrzej Nykowski stwierdził zaś, że w dzisiejszych czasach mamy dostęp do bardzo dokładnych danych, np. o tym, kto jest obecnie najpopularniejszym artystą w Polsce. Warto więc uwzględnić to przy doborze muzyki, a nie kierować się tylko intuicją, choć ta też jest ważna. Dobre również skorzystać z usług specjalistów od rynku muzycznego, którzy umieją przewidzieć, kto będzie na szczycie rankingów popularności np. za parę miesięcy, kiedy odbywa się nasz festiwal. Wtórowała mu Paulina Gajzlerowicz, która stwierdziła, że duże znaczenie ma znajomość planów wydawniczych konkretnych artystów.
"Jeśli komuś do eventu pasuje muzyka “z puszki” albo nawet generowana przez AI, to jego sprawa. Jednak w większości wypadków prawdziwych emocji szukamy raczej w utworach znanych artystów, tam jest nasze “plemię”. Dlatego też każdy marketer musi być trochę antropologiem i rozumieć kulturę, zarówno intuicyjnie, jak i pod kątem liczb czy danych. Najważniejsze jednak, że emocje muszą być autentyczne, by przekaz był skuteczny, tu nie da się oszukać odbiorcy," - podsumował Jerzy Łabuda.
Wczasie panelu prowadzono też ankietę wśród jego uczestników. Większość z nich doceniała rolę muzyki w projektowaniu eventów i doświadczeń na nich - 36% uznało że jest “bardzo duża”, a 18% odpowiednio “istotna” i “bardzo istotna”. Z kolei na pytanie o to, jak często świadomie korzystają z muzyki jako narzędzia wpływania na postawy ludzi podczas eventów, 38% odpowiedziało, że pamiętają o odpowiedniej muzyce w najważniejszych momentach, ale nie traktują jej jak strategicznego narzędzia. Z kolei 23% przyznało, że dobiera muzykędo kluczowych elementów wydarzenia.
Ostatnie z pytań dotyczyło tego, jak często firma korzysta ze znanych utworów przy przekazywaniu komunikatów. Najbardziej popularne odpowiedzi w tym wypadku to“dość regularnie” (33%) oraz “raczej sporadycznie” (20%). Na zakończenie panelu jednak wynik ten zmienił się nieznacznie - już 35% stwierdziło, że korzysta z muzyki regularnie, a tylko 18% że sporadycznie.
Dlatego organizując wydarzenie, niezależnie od jego formatu czy skali dobrze skonsultować się z ekspertem, który nie tylko pomoże ułożyć odpowiednią strategię w tym względzie, ale też podpowie co zrobić, aby odtwarzać publicznie licencjonowaną muzykę, najlepiej dobraną do Twoich potrzeb. Skontaktuj się z nami i zadbaj o muzyczną oprawę wydarzenia bez stresu i formalnych wątpliwości.